[pic=659_1260360173.jpg]Om de mobiliteitsproblematiek effectief aan te pakken moeten in de toekomst meer goederen via het spoor vervoerd worden. Infrabel voorziet daarom in de heractivering van de Ijzeren Rijn in de Kempen. Het stadsbestuur is echter bezorgd om het behoud van de leefbaarheid in Geel en gaf in een advies onlangs enkele bedenkingen mee. Het zijn randvoorwaarden die het schepencollege graag gerealiseerd wil zien als de Ijzeren Rijn realiteit wordt.Meer goederenvervoer per spoor brengt in principe meer stilstaand verkeer voor overwegen met zich mee. Om dit te vermijden zoekt Geel de oplossing in een verzakking van de spoorweg vanaf Geel-West t.h.v. de Ring tot aan de kruising van de spoorweg met Retieseweg-Logen. [b]Ondergronds en overdekking buurt station[/b]Dat betekent dat de spoorweg in Geel-Centrum ondergronds zou lopen waardoor de kruising van de spoorweg gelijkgronds zou kunnen gebeuren zonder hinder van stilstaand verkeer voor de overweg. Dit zou het geval zijn voor de overweg Valkenborch-Groenstraat (nieuwe overweg i.p.v. de overweg t.h.v. Rauwelkoven) en de overwegen in de Dr. Van De Perrestraat (station), Technische Schoolstraat, Galven en Logen. Voor de stationsomgeving denkt het stadsbestuur aan een stedelijk plateau als een soort overdekking van de spoorweg. Verder wil het stadsbestuur de reductie van de trillingshinder en de toegelaten geluidsnormen verder laten onderzoeken. Tevens vraagt men aandacht voor de optimalisatie van het personenvervoer per trein.Dat deze wensen al dan niet realiteit zullen worden, beslist niet het stadsbestuur maar spoorwegbeheerder Infrabel.